|
معانى و مفاهیم قرآن گستره خاص دارد یا تمام علوم را در بر مىگیرد؟ قرآن - چنان که صاحب نظران گفتهاند - چون دریایى عمیق است و هیچ کتابى را نمىتوان با آن مقایسه کرد. یکى از نشانههاى عمق قرآن کریم، تفاسیر مختلفى است که بر آن نگاشتهاند. این در حالى است که نه تفاسیر گذشته توانستهاند از عهده تفسیر کامل آیات این کتاب مقدس بر آیند؛ نه تفاسیر معاصر مىتوانند تمام معانىاش را کشف کنند و نه تفاسیر آیندگان خواهند توانست به درک عمیق آیات آن نائل آیند. امامان معصوم(ع) نیز در موارد مختلف به جایگاه رفیع قرآن اشاره کردهاند؛ براى نمونه در روایات چنین آمده است: «فضل القرآن على سائر الکلام کفضل اللّه على خلقه»؛ برترى قرآن به دیگر - بحارالأنوار، ج ۸۹، ص ۱۹. سخنان مانند برترى خداوند بر مخلوق خود است. تاریخ اسلام نشان مىدهد که قرآن در عرصه هاى مختلف زندگى مسلمانان ظهور و نفوذ داشته است. بخشى از این عرصه ها عبارت است از: ۱. معنوى و روحى ۲. عملى و اجتماعى ۳. علمى و نظرى به نظر مىرسد بُعد اخیر، پرسش درباره «جامعیت قرآن» را در اذهان مسلمانان پدید آورده است. بسیارى از دانشمندان جامعیت قرآن را پذیرفته و در جهت اثبات آن دلیلهایى ارائه دادهاند. پیش از تبیین برهانهاى این گروه، باید دانست دیدگاه طرفداران جامعیت قرآن به انواع زیر قابل تقسیم است: ۱. دیدگاه حداکثرى که به گستردگى قرآن در همه علوم و روشها معتقد است. این گروه از طرفداران جامعیت قرآن، قرآن را دربردارنده همه علوم نخستین و واپسین مىدانند. در نگاه آنان، قرآن همه مسائل جزئى و کلى و حتّى بسیارى دیگر از موضوعات مانند شیمى، فیزیک و... را شامل مىشود. اینان قرآن را جامع مسائلى مىدانند که مبین قوانین علوم نظرى و تجربى است. اسکندرانى و طنطاوى و ملامحسن فیض - اشاره به دو کتاب معروف تفسیرى است که به شکل افراطى به مسائل علوم و تجربى پرداختهاند: کشف الاسرارا النورانیه (اسکندرانى) و الجواهر فى تفسیر القرآن. (طنطاوى) کاشانى و ابنکثیر در شمار این گروه جاى دارند. فیض کاشانى، پس از آن که دانش انسان را به دو - هفده گفتار در علوم قرآنى، ترجمه سید حسین حسینى، ۹۳ - ۹۸. نوع جزئى و حسى و کلى و مطلق تقسیم مىکند، مىگوید: اکنون آن که کیفیت این نوع دانش (علم کلى) را مىداند، معنا و مفهوم آیه مبارک (و نزلنإ؛ علیک الکتاب تبیاناً لکل شىء) را در مىیابد. چنین کسى به واقع گواهى مىدهد که همه دانشها در قرآن کریم وجود دارد. ابن کثیر نیز، پس از نقل کلام ابن مسعود درباره - تفسیر القرآن العظیم، ابن کثیر، ج ۲، ص ۵۰۳. نهفته بودن همه علوم در قرآن، مىگوید: هر چه مردم در کارهاى دنیایى و دین و معیشت و عالم رستاخیز نیازمندند، در قرآن بیان شده است. بىتردید اگر مراد ابنکثیر ظواهر کلمات قرآن باشد، قابل پذیرش نیست؛ زیرا امورى چون مسائل دقیق و جزئى ریاضى، شیمى، فیزیک و مانند آن در ظواهر قرآن به صورت شفاف بیان نگردیده است؛ ولى چنانچه مرادش نهفته بودن این دانشها در مراتب گونهگون معانى و مفاهیم قرآن باشد، مىتوان آن را پذیرفت. ۲. دیدگاه حداقلى، که تمامیت قرآن در ذکر کلیات و بیان ارزشها را مىپذیرد. طرفداران این نظریه قرآن را در محدوده توصیف جهان بینى و عقاید و بیان ارزشهاى جامع مىدانند و معتقدند طرح مسائل علمى با قدسى بودن دین سازگار نیست. محمد عزة دروزه و دکتر سروش در - تفسیر الحدیث، محمد عزة دروزه، ج ۶، ص ۹۱. - فربهتر از ایدئولوژى، عبدالکریم سروش، ص ۴۸، ۵۸ و ۱۲۲. شمار این گروه جاى دارند. اکمال دین در نظر این گروه عبارت است از تبیین کامل امور معنوى و آخرتى و واگذاردن علوم انسانى و تجربى، از جمله شیوه حکومت به مردم. برخى در تأیید این نظریه گفتهاند: افزودن سنّت - مجله کیان، حبیب اللّه پیمان، شماره ۵، ص ۲۷ و ۲۸. رسول اللّه(ص)، توجّه به سیره امامان(ع) و توسل به اجتهاد در کنار قرآن دلیل واضح کامل نبودن قرآن به شمار مىآید. بىتردید این دیدگاه نمىتواند درست باشد؛ زیرا طرح مسائل علمى در راستاى هدایت و تربیت نفوس ضرورت دارد و به قدسى بودن زیان نمىرساند. از سوى دیگر، نقدپذیرى به دینى بودن موضوع آسیب وارد نمىکند؛ چنان که احکام شرعى به واسطه عنصر اجتهاد همیشه در معرض انتقاد قرار دارند. افزون بر این، مسائلى چون سنّت رسول اللّه(ص) و سیره ائمّه(ع) و اجتهاد از پایههاى جامعیّت قرآن به شمار مىآیند؛ به عبارت دیگر، همه اینها از متن قرآن کریم الهام گرفتهاند؛ آیاتى مانند (و ما اتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا) و - و آن چه را فرستاده او به شما داد، آن را بگیرید و از آن چه شما را باز داشت، باز ایستید. (حشر (۵۹ ): ۷ ) (أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الامر منکم) و - خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیاء امر خود را نیز اطاعت کنید. (نساء (۴ ): ۵۹ ) (إنما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا...) و (لکم فی - ولىّ شما، تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آوردهاند... (مائده (۵ ): ۵۵ ) رسول الله أسوة حسنة) و (و ما کان المؤمنون - قطعاً براى شما در اقتدا به رسول خدا سرمشقى نیکوست. (احزاب(۳۳ ): ۲۱ ) لینفروا کافة فلو لا نفر من کلِّ فرقة منهم طائفة لیتفقَّهوا فی الدِّین...) و احادیثى مانند «انى تارک - و شایسته نیست مؤمنان همگى (براى جهاد) کوچ کنند. پس چرا از هر فرقهاى از آنان، دستهاى کوچ نمىکنند تا (دستهاى بمانند و) در دین آگاهى پیدا کنند. (توبه (۹ ): ۱۲۲ ) فیکم الثقلین کتاب اللّه و عترتى اهل بیتى فان تمسکتم بهما لن تضلوا و انهما لن یفترقا حتّى یردا على الحوض». بر نادرستى این نظر گواهى - همانا من میان شما (مردم) دو شىء گرانبها را به یادگار گذاشتم. کتاب خدا و عترت خود که اهل بیت من باشند، اگر پس از من به آن دو چنگ بزنید گمراه نخواهید شد: آن دو از هم جدانمى شوند تا با هم به حوض (بهشت) وارد مىشوند. (بحارالأنوار، ج ۲، ص ۱۰۰ ) مىدهند. ۳. دیدگاه اعتدالى که معتقد است قرآن کریم ضمن بیان کلیات و اصول و قواعد ارزشى و نگرشى، برخى از روشهاى سرنوشت ساز و موثر در هدایت را نیز تبیین مىکند. طرفداران این نظریه، چنان باور - مجله معرفت، ناصر مکارم شیرازى، شماره ۵، ص ۴. دارند که قرآن اصول و ارزشهایى را مطرح کرده است که مىتوان بر اساس آن یک نظام حقوقى و سیاسى و اجتماعى و پیامهاى ارزشى مبتنى بر یک مکتب روانشناسى و جامعهشناسى را استخراج کرد. بنابراین، قرآن از زاویهاى خاص بیانگر همه چیز است. جامعیت و شمول قرآن در گستره دیدگاههاى علمى چنان است که در خصوص تک گزارههاى آن سخنى ندارد و اثباتاً یا نفیاً موضعگیرى نمىکند. در این میان، برخى از مفسران مانند علامه طباطبایى و دیگران، جامعیت قرآن را در قلمرو - تفسیر المنار، شیخ محمد عبده، ج ۷، ص ۳۹۴ و ۳۹۵. هدایت و تربیت تفسیر کردهاند. او در این باره مىنویسد: «آنچه ملاک است و کوتاهى را از جانب قرآن منتفى مىسازد، این است که قرآن تمام مطالب لازم در حوزه هدایت و سعادت را همراه دارد و در این زمینه از هیچ کوششى فروگذار نکرده است». - تفسیر المیزان، علامه طباطبایى، ج ۷. (ذیل آیه ۳۷ سوره انعام) گروهى از پژوهشگران مانند استاد حسن زاده آملى جامعیت را براساس فهم زبان قران و ذوبطون بودن آن معنا کردهاند. او مىنویسد: «کلمه مبارکه - انسان و قرآن، حسن حسن زاده آملى، ص ۹ «کلّ شى» چیزى را فروگذار نکرده است. پس چیزى نیست که قرآن تبیان آن نباشد. ولى قرآن در دست انسان زبان فهم، تبیان کلى شى و زبان کلمات اللّه بىانتها است. این انسان زبان فهم راسخ در علم است.» گروهى نیز جامعیت را در حوزه شرع و احکام آن محدود ساختهاند. عالمانى چون فخر رازى، - تفسیر فخر رازى، ج ۱۲، ص ۲۱۵ - ۲۱۸. طبرسى چنان اعتقاد دارند که جامعیت قرآن در - مجمع البیان، طبرسى، ج ۶، ص ۱۹۰. محدوده دین و شرع معنا مىیابد؛ زیرا بیان دین و احکام جز از ناحیه قرآن امکانپذیر نیست. |